Ремонт и обслужване на окачването

Окачването е една от основните системи на мотоциклета. То ни осигурява плавно движение, възможност да преодоляваме неравности, да имаме максимално ефективно и постоянно усилие (натоварване) в контактната площ на гумите, така че при спиране и ускорение да получаваме максимално сцепление с настилката, по която се движим. За всички видове мотоциклети окачването е изключително важно. То включва освен амортисьорите - всички лагери и линкове, които осигуряват движението на предната вилка и задния шарнир. В зависимост от типа мотоциклет, амортисьорите са различно окомплектовани и натоварени.

Често срещани проблеми в окачването



Най-честите проблеми в окачването са остаряло масло в амортисьорите, теч на масло, (което при предните амортисьори е много деликатно, тъй като маслото попада върху спирачните дискове и напоява спирачните накладки с масло, което води до нефункционираща предна спирачка), луфт или стегнатост в лагерите на окачването или моста.

Недобре свършената работа по окачването си личи



При офроуд и мотокрос мотоциклетите недобрата работа на окачването е изключително осезаема дори и за начинаещите. Интензивната работа на окачването по време на преминаване на различни препятствия и скокове, както и агресивната среда от прах и кал, и нуждата от често миене с водоструйка, подлагат на изпитание всички елементи на окачването. Това налага честа и своевременна поддръжка на елементите. Маслото в амортисьорите, колкото и да е качествено, с течение на времето губи свойствата си, което компреметира основните характеристики на окачването а именно „Компресия“ и „Рибаунд“



Не пренебрегвайте значението на пружините



Друг важен елемент на окачването са пружините на амортисьорите. Те се противопоставят на собственото тегло на мотоциклета и на общото тегло заедно с водача. В повечето случаи мотоциклетите са проектирани за водачи с тегло 75-85кг. За хора с тегло, драстично различаващо се от базовото, е желателно да бъдат заменени пружините с подходящи за техните килограми.